Secretul organismului sanatos

Termeni precum proteine, glucide, lipide, sunt des intalniti in limbajul nutritional. Ii regasim in textele revistelor de specialitate si de beauty, dar uneori nu stim in esenta cat de benefici sau malefici sunt acestia pentru organism.

Ce trebuie sa stim este ca lipidele sunt grasimi, carbohidratii sunt glucide, iar proteinele sunt aminoacizi. Toate acestea sunt substantele organice din care provin caloriile.

Pentru a avea un organism sanatos, trebuie sa gasim un echilibru in consumul acestora si sa le imbinam cu vitamine si minerale.

Proteinele sunt compusi din celula animala sau vegetala si le putem regasi in diversele tipuri de carne sau in leguminoase precum fasolea, nautul, broccoli, mazarea, soia s.a. Proteinele sunt hrana pentru musculatura umana si se impart in doua categorii: proteine complete, care contin toata gama de aminoacizi si le puteti regasi in produse de origine animala precum carnea, ouale, lactate si proteinele incomplete, cele care se regasesc in plante.

Media zilnica de consum de proteine este de 46 de gr la femei si 56 de gr la barbati.

Atentie! Nu consumati carne in exces daca doriti sa urmati o dieta hiperproteica. Este recomandat sa mancam carne de 2-3 ori pe saptamana, altfel riscam sa fim supusi unor afectiuni renale sau chiar osoase.

alimente bogate in proteine

Lipidele sau grasimile sunt substante deosebit de imporatnte pentru organism. De obicei cuvantul „grasime” este asociat cu obezitatea, dar de fapt doar anumite elemente din gama grasimilor sunt nocive pentru organism. Lipidele se regasesc sub forma saturata, nesaturata, hidrogenata sau a acizilor grasi esentiali. Consumand grasimi hidrogenate si saturate (nesanatoase) crestem nivelul colesterolului si al tesutului adipos. Margarina, snackuri si deserturi preparate de genul prajiturilor si a unor tipuri de biscuiti sunt doar cateva dintre alimentele care contin aceste grasimi.

In acelasi timp consumul de acizi grasi esentiali ca omega 3 sau omega 6 este elementar pentru dezvoltarea creierului, a sistemului nervos si a celui imunitar. Cele mai importante surse de grasimi bune sunt: uleiurile vegetale, carnea de peste, nucile, migdalele, galbenusul de ou, dar si acestea sunt recomandate a fi consumate cu moderatie, un gram pentru fiecare kilogram de masa corporala. Grasimile trebuiesc consumate dimineata sau la pranz pentru a evita cresterea in greutate.

grasimi-bune

Carbohidratii sau glucidele sunt substante ce contin zaharuri si sunt principala sursa de energie pentru organism, sub forma de glucoza.

Glucidele se impart in trei categorii.

Carbohidrati simpli, ce se regasesc in zahar si alimente rafinate precum faina alba- acestia sunt nocivi pentru organism si consumati in exces duc la obezitate. Alimentele procesate pot fi mai repede metabolizate de organism, tocmai pentru ca acesta nu consuma niciun fel de energie pentru a le asimila.

Carbohidratii compusi induc un consum mai mare de energie pentru metabolizare si se regasesc in legume si cereale integrale. Acestea sunt si o sursa importanta de fibre si ar trebui consumte regulat, dar nu in exces.

Fibrele nu pot fi digerate de organism, dar ajuta digestia si implicit duc la scaderea in greutate. Totusi, putini stiu ca acestea distrug mineralele din organism, daca sunt consumate prea des.

Glucidele trebuie mancate in prima parte a zilei, la un consum de 2000 kcal/zi, sunt recomandate 300g de glucide.

carbs

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.