Monica Burcea (psihoterapeut): „Exista motive psihologice profunde care determina ingrasarea”

In ultima perioada multe dintre persoanele pe care le cunosc imi cer sfaturi despre felul in care ar putea sa slabeasca. In cazul meu, formula castigatoare a constat in renuntarea la sfintele dulciuri si paine alba, aderarea la un program de exercitii fizice constant si consumul mai mare de legume in detrimentul altor alimente. Aud insa tot mai des despre persoane care incearca sa tina un regim de slabire, merg la nutritionist, se informeaza si totusi nu au rezultatele dorite. Pentru a le oferi o solutionare sau macar o idee despre cauza acestei probleme, am decis sa cercetez mai mult si sa ma adresez unui specialist. Asa am descoperit-o pe Monica Burcea, psihoterapeut, trainer formator si fondatorul Centrului de Terapie prin Ras „Mandarin”.

image

Doamna doctor este specializata in psihanaliza de sase ani si a descoperit ca sigurul limbaj comun in toata lumea cuprinde rasul, bucuria, lacrimile si tristetea. Cunoscandu-le pe acestea, poti comunica cu oameni de pretutindeni. Astfel, Monica sustine ca tainele mari se ascund in lucrurile simple pe care oricine le are la indemana, chiar si atunci cand vine vorba despre mentinerea siluetei.

„Acumularea de tesut adipos devine, inconstient, o forma de protectie fata de exterior”

ADF: Care este principala cauza psihologica a supraponderabilitatii si cum o putem elimina?

Monica Burcea: O cauza mai putin adusa in discutie atunci cand vorbim de fenomenul acumularii tesutului adipos, este cea psihologica. Exista motive psihologice profunde care determina ingrasarea si de care ar fi indicat sa tinem cont atunci cand decidem sa ne supunem organismul curelor de slabire radicale, pentru ca putem avea surpriza obtinerii de rezultate doar pe termen foarte scurt. Sunt doua mari motivatii psihologice care ne predispun la ingrasare in ciuda tuturor regimurilor alimentare pe care le alegem:

1. Nevoia psihologica de a ne auto-proteja de un exterior perceput de-a lungul timpului ca fiind traumatizant.

Stresul constant, starile de anxietate generate de diverse aspecte ale vietii, traumele psihice suferite la un moment dat, deceptiile, situatiile conflictuale pot determina tulburari de comportament alimentar si ulterior ingrasare.

Organismul percepe relatia cu exteriorul ca fiind greu de administrat si astfel decide sa-si faca „scuturi” de energie pentru a putea face fata provocarilor. Acumularea de tesut adipos devine astfel inconstient o forma de protectie fata de exterior, o modalitate de a lupta cu greutatile vietii. Iata de ce o cura de slabire pe un fundal de stres are in majoritatea cazurilor efecte minime si de scurta durata deoare cauza nu este luata in considerare.

2. Nevoia de a compensa inconstient anumite lipsuri interne (nevoia de atentie, de afectiune).

Astfel de persoane prezinta sentimentul insecuritatii atat la nivel emotional, cat si la nivel material si in mod inconstient au nevoie sa inmagazineze energie pentru evita sa simta aceste lipsuri. Mancarea devine in acest caz o hrana emotionala. Atunci cand apare nevoia de a manca in exces aceasta se datoreaza dorintei de a umple un vid interior, singuratatea sau izolarea pe care persoana o experimenteaza.

Drumul-de-la-depresie-la-excesul-ponderal---Mancatul-pe-fond-emotionalADF: Exista „foame pe sistem nervos” sau aceasta este doar o scuza pe care noi am inventat-o?

Monica Burcea: In general „foamea pe sistem nervos” este generata de stres, de suprasolicitare nervoasa dar si de perioada in care suntem solicitati din punct de vedere afectiv. Ceea ce se resimte la nivel psihologic ca si „foame” este de fapt o nevoie de continere, de afectiune, de suport sau de a umple un gol afectiv interior. Este indicat sa tinem cont de faptul ca mancarea este doar o „rezolvare de moment” si nu elimina factorii care determina nevoia de a manca compulsiv.

ADF: Care este efectul psihologic care se produce in momentul in care dorim sa tinem o cura de slabire?

Monica Burcea: In general curele de slabire scot persoana din zona de confort, atat din punct de vedere psihologic cat si fizic. Regimurile alimentare pot fi astfel frustrante, pot genera nemultumire, irascibilitate si stari de nervozitate. Este nevoie de perseverenta si de o auto-motivare sustinuta pentru a putea duce planurile la bun sfarsit.

ADF: Credeti ca o cura de slabire trebuie insotita si de consiliere psihologica?

Monica Burcea: In primul rand trebuie sa determinam cauza reala pentru care organismul acumuleaza tesut adipos. Aceasta cauza poate fi una medicala (dereglarile hormonale de exemplu), genetica sau poate tine de comportament (sedentarismul). De mare folos este insa o discutie cu un psihoterapeut care poate delimita cu claritate si existenta unei cauze psihologice care odata identificata, face lucrurile mult mai simple. A tine regim si face exercitii fizice nu este suficient pentru ca trebuie sa conştientizam ce fapt emotional determina corpul sa acumuleze in greutate. Cel mai potrivit este sa insotim regimul de slabire cu sedintele de psihoterapie pentru ca astfel putem renunta mai usor la convingerile limitative.

„La debutul curei de slabire organismul intra in alerta”

ADF: Chiar daca isi doresc sa atinga greutatea ideala si tin regim, unii oameni nu au rezultate. Poate avea acest lucru o cauza psihica?

Monica Burcea: Fiecare persoana reactioneaza diferit cand vine vorba despre curele de slabire. In general, la debutul curei de slabire organismul intra in alerta. Simte ca ceva s-a schimbat in alimentatie si prima tendinta este aceea de a face rezerve. Acesta este si motivul pentru care multe persoane nu obtin rezultatele dorite dupa inceperea unei cure.

5336325038_eating_too_much_answer_2_xlarge„Oamenii care fac miscare sunt mai multumiti si mai fericiti”

ADF: Este adevarat ca sportul, asemeni sentimentului de iubire, ne aduce fericirea la nivel psihic?

Monica Burcea: Exercitiile fizice ne ajuta sa ne tonifiem corpul dar si psihicul. Cercetarile au demosntrat faptul ca oamenii care fac miscare sunt mai multumiti, mai fericiti si au o stare de spirit mult mai buna decat cei cu un regim de viata mai sedentar. Nu trebuie sa uitam faptul ca organismul uman a fost construit sa traiasca dinamic in mijlocul naturii, ci nu inchis intre 4 pereti. Dupa 10 – 15 minute de efort fizic moderat si continuu, creierul incepe sa elibereze endorfine, responsabile pentru buna dispozitie a fiecaruia dintre noi. De asemenea, efortul fizic duce si la producerea serotoninei, numit si “hormonul fericirii” datorita starii de bine general pe care o induce.

Mai multe despre activitatea dnei doctor puteti gasi aici: http://terapieprinras.ro/ sau la adresa: monica.burcea@yahoo.com.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *