Exclusivitate! Ruxandra Plesea (dr. nutritionist): “Aromele identic naturale si grasimile trans sunt nocive pentru organism”

Mergi la cumparaturi, dar stii ce cumperi? Aceasta este intrebarea mea pentru tine, cititorule! Atunci cand alegi un produs de pe raft, trebuie musai sa fii informat, asta pentru ca cele mai nocive substante se pot ascunde in alimentele tale sub forma unor ingrediente denumite inofensiv “ïntensificatori”, “arome”, “sirop” si asa mai departe. Ca sa stim mai exact de ce trebuie sa ne ferim si cum ar trebui sa identificam elementele nocive de pe eticheta produselor, am cerut si de data aceasta parerea specialistului. Medicul nutritionist Ruxandra Plesea are cateva sfaturi pentru noi in acest sens.

ruxandra_plesea“Daca termenul de garantie al produsului este foarte mare, atunci trebuie sa ne ingrijoram”

AdF: Care sunt elementele de care ar trebui sa ne ferim in momentul in care citim eticheta produselor?

Ruxandra Plesea( dr. nutritionist): Elementele cu nume pe care nu le intelegem si care suna ca la ora de chimie sunt ceva ce trebuie sa ne atraga atentia. De multe ori acestea sunt denumiri pentru aditivii alimentari folositi in produsele procesate. Ne intereseaza de asemenea si termenul de garantie, este un semnal prost daca acesta este foarte mare, realizam astfel ca produsul este intens prelucrat.

Cautam de asemenea pe eticheta prezenta zaharului care se poate strecura in cele mai neasteptate locuri precum conservele de peste, cereale pentru copii, sosuri . paine., lapte condensate, cafea 3 in 1, apa cu arome. Zaharurile adaugate au multe nume, ele sunt de vina in parte pentru epidemia de obezitate cu care astazi ne confruntam in lume.

Grasimile de tip trans, hidrogenate sau partial hidrogenate sunt grasimi artificiale considerate nesigure pentru consumul uman. Le gasim folosite din abundenta in painea feliata, chipsuri, covrigei, aluaturi, produse de patiserie si cofetarie, produse de post ce imita produsele ‘’de dulce’’.

AdF: Ce ar trebui sa contina tabelul valorilor nutritionale?

Ruxandra Plesea( dr. nutritionist): Tabelul contine de obicei informatii despre valoarea calorica a produsului, despre macronutrienti (proteine, glucide totale si glucide simple, lipide totale si saturate sau de tip omega 3), cantitatea de sare si mai rar despre despre micronutrienti (vitamine, minerale), fibre alimentare. Aceste valori sunt exprimate atat pentru suta de grame de produs cat si pentru o portie din acel produs.

AdF: Ordinea din tabel este una concludenta pentru cantitatea de substante din interiorul acestuia?

Ruxandra Plesea( dr. nutritionist): Mai degraba ordinea din insiruirea ingredientelor este concludenta pentru cantitatea din fiecare ingredient , este expusa in mod descrescator iar ordinea din tabel vorbeste despre echilibrul dintre nutrienti in acel produs. Putem astfel afla daca produsul se departeaza foarte mult fata de forma sa initiala in cazul produselor intens prelucrate, aflam daca s-au folosit multe zaharuri simple adaugate.

grasimi_trans_eticheta

“Glutamatul monosodic, E621, prescurtat pe etichete MSG este extrem de nociv, in special pentru copii”

AdF: Cat de nocive sunt E-urile pentru organism?

Ruxandra Plesea( dr. nutritionist): Unele E-uri sunt foarte nocive, conteaza mult si frecventa cu care le consumam, altele sunt inofensive, mai ales daca ne referim la acele substante naturale care se numesc si ele tot E-uri (de ex. luteina, lycopen, extract de ardei rosu, etc).

Universul E-urilor este foarte vast si se extinde in industria alimentara. Se folosesc astazi E-uri pentru multe scopuri: de a prelungi viata produsului, pentru a colora, aromatiza, ca antiaglomeranti, ca acidifianti, pentru a imbunatati textura si gradul de hidratare al unui produs, pentru potentarea gustului, ca agenti de ingrosare, etc.

Daca unele dintre E-uri sunt substante inofensive, altele au un real potential toxic ce creste desigur cu cat le consumam mai frecvent. De exemplu, unul dintre E-uri se numeste glutamat monosodic, E621, prescurtat pe etichete MSG si care este extrem de nociv in special pentru copii. Stimuleaza puternic apetitul, creeaza adictie iar compusii sai de transformare metabolica sunte neurotoxici. Lista E-urilor toxice este foarte lunga iar efectele lor de asemenea, va sfatuiesc sa o cercetati cu atentie in cartile de specialitate.

descifreaza-eticheta-produselor

“Un produs care contine mai mult de 15 grame de zaharuri simple/ portie ar trebui sa ne trezeasca atentia”

AdF: Care sunt cantitatile de zaharuri din alimente care ar trebui sa ne alarmeze si ce inlocuitori ai zaharului sunt la fel de nocivi ca acesta?

Ruxandra Plesea( dr. nutritionist): In general un produs gata preparat care contine mai mult de 15 grame de zaharuri simple/ portie ar trebui sa ne trezeasca atentia si vigilenta. Un produs cu mult zahar nu ne va ingrijora insa daca este consumat in cantitati mici si rar . Orice indulcitor devine nociv daca este consmat in exces fie ca se numeste zahar alb, brun, miere, sau indulcitor artificial. Nu exista un indulcitor care sa promoveze sanatate si silueta daca este consumat cu polonicul.

Zaharul adaugat in produse se mai poate numi sirop de glucoza fructoza, concentrate din fructe, melasa, sirop de porumb, malt, zahar invertit, etc. Toate acestea trebuie consummate cu precautie. E util sa stim ca orice produs ce nu contine fructe sau lapte va avea zaharuri simple doar prin adaugare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.