Monica Burcea(Psiholog): “Constientizati ca voi sunteti cei care va controlati starile anxioase si nu aceste stari va controleaza pe voi!”

Aud tot mai des persoane in jurul meu care imi spun ca sufera de atacuri de panica. Cel putin un sfert din cunostintele mele sunt oameni care se comfrunta cu aceasta afectiune. Putini ii stiu cauza, si mai putini cauta ajutor specializat, dar toti spun ca le afecteaza viata de zi cu zi in mod constant. Tocmai de aceea i-am cerut ajutorul prietenei mele Monica Burcea, psiholog clinician si psihoterapeut, care a raspuns catorva dintre intrebarile cele mai frecvente atunci cand vorbim despre aceasta afectiune.

monica-burcea-psihoterapeut“Oamenii care au frecvente atacuri de panica, invata sa evite situatiile de care le este frica”

AdF: Ce reprezinta atacul de panica la nivel psihologic?

Monica Burcea(Psiholog): Organismul nostru are un sistem de raspuns la frica, care pregateste persoana in cauza pentru a face fata unei situatii sau pentru a se feri de pericol. Uneori acest sistem de aparare se activeaza exagerat sau cand nu este necesar identificand contextul respectiv ca fiind amenintator pentru viata si astfel se instaleaza atacul de panica.

Atacurile de panica pot debuta in urma unui eveniment traumatizant sau fara o cauza aparenta. Cateodata doar gandul la o anumita situatie poate crea o stare de anxietate severa. Oamenii care au frecvente atacuri de panica invata sa evite situatiile de care le este frica ca vor declansa un atac sau cele din care nu pot scapa usor daca intervine un atac. Apare astfel o anxietate anticipatorie (o ingrijorare exagerata). Daca tiparul de evitare si anxietate este sever, acest comportament se poate transforma in agorafobie (fobie de spatii deschise).

AdF: Cum se manifesta acesta fizic?

Monica Burcea(Psiholog): Principalul simptom al atacurilor de panica este sentimentul coplesitor de frica si anxietate alaturi de alte reactii fizice. Durata unui atac de panica este de aproximativ 5-20 minute iar intensitatea sa creşte treptat şi atinge un nivel maxim in aproximativ 10 minute. Pentru ca o perioada distincta de frica sau inconfort psihic sa fie diagnosticata drept atac de panica, este nevoie ca doua sau mai multe dintre simptomele de mai jos sa fie resimtite:

  • frisoane sau valuri de caldura
  • transpiratie brusca
  • senzatie de sufocare
  • senzatie de ameteala, vartej sau lesin
  • batai puternice ale inimii sau accelerarea ritmului cardiac
  • senzatia de pierdere a controlului
  • respiratie sacadata si senzatia de nod in gat sau de strangere a stomacului
  • nevoia de a merge des la toaleta

AdF: Care sunt elementele care pot determina aparitia acestor atacuri de panica?

Monica Burcea(Psiholog): Stresul si anxietatea reprezinta un teren propice pentru instalarea unui atac de panica. Spatiile inguste, inaltimile, condusul automobilului, multimile, zgomotele puternice sunt doar cativa dintre factorii stresori care pot declansa un atac de panica.

atac-de-panica“Atacul de panica poate avea un cumul de cauze: teama, trauma, pierderi”

AdF: Ce-i determina insa pe anumiti oameni sa reactioneze astfel in circumstante care pentru ceilalti nu reprezinta niciun factor de risc?

Monica Burcea(Psiholog):Cel mai adesea, atacul de panica nu are un singur motiv ci un cumul de cauze, adunate de-a lungul timpului: teama de singuratate, teama de abandon, frica de a vorbi in public si de a fi in centrul atentiei, incredere scazuta in propria persoana, incertitudinea cu privire la viitor, traume trecute inca nevindecate precum divortul, pierderea locului de munca, pierderea cuiva drag.

Din cauza preocuparii intense de a nu trece prin noi atacuri de panica persoana in cauza are tendinta de a-si modifica considerabil comportamentul, evitand numeroase situații care i-ar putea declanșa astfel de atacuri. De exemplu, o persoana care a avut atacuri de panica la volan, refuza sa mai conduca. Sau o persoana care a avut atacuri de panica atunci cand a ramas singura acasa sau pe strada, cauta constant compania altor persoane sau refuza sa iasa singura din casa.

AdF: Exista o anumita categorie de persoane care sunt predispuse la aparitia acestei afectiuni?

Monica Burcea(Psiholog): Fiecare persoana se poate intalni la un moment dat pe parcursul vietii cu un atac de panica. In general, cu cat traumele, emotiile puternice sunt mai bine ventilate, cu atat sansa instalarii unui atac de panica este mai mica. Atacul de panica trebuie vazut ca si varful unui iceberg, o consecinta a unei incarcaturi emotionale acumulate in timp si care intr-o situatie propice isi face simtita prezenta.

“Pentru a trece peste atacul de panica sunt indicate tehnnicile de control emotional”

AdF: Cum tratam aceasta afectiune, daca se manifesta cu regularitate?

Monica Burcea(Psiholog): Initial este recomandata o evaluare psihologica. Psihoterapia are efect foarte bun, tratand cu succes majoritatea atacurilor de panica. Modificarea tiparului de gandire si comportament se poate face atat prin investigatii amanuntite ale istoricului persoanei cat si prin accent asupra abordarii situatiilor din prezent.

Persoana care se stie insa predispusa la atacuri de panica este necesar sa isi pastreze calmul, sa constientizeze ce i se intampla si mai ales, sa stie ce anume trebuie sa faca. Tehnnicile de control emotional sunt foarte indicate in acest caz.

In ceea ce priveste tratamentul medicamentos, acesta este mai uşor de folosit, actioneaza mai rapid odata ce atacul s-a instalat, este la dispozitia individului, dar efectele sale benefice se pot reduce odata cu renuntarea la tratament. In practica clinica se prefera o imbinare a celor doua modalitati de tratament: psihoterapie si (daca e cazul) tratament medicamentos.

“Miscare fizica regulata si meditatia pot combate atacurile de panica”

AdF: Exista anumite exercitii pe care le putem face pentru a trece mai usor peste acest moment?

Monica Burcea(Psiholog):Iata ce putem face concret in cazul in care ne confruntam cu un atac de panica:

  • incercam sa ne retragem intr-un loc linistit, sa ne asezam, sa bem putina apa. Daca suntem singuri este recomandat sa sunam o persoana apropiata cu care sa putem vorbi despre ceea ce ni se intampla.
  • respiratia este foarte importanta. Multe persoane cu atac de panica au tendinta de a respira scurt, sacadat, superficial. Inspiram si expiram profund, rar, linistit, concentrandu-ne pe respiratie. Odata ce se instaleaza un ritm respirator normal, celelalte simptome vor fi mai usor de inlaturat.
  • masajul poate fi de asemenea de un real ajutor. Masam palmele, umerii si zona cefei sau rugam pe cineva apropiat sa o faca.
  • Incercam sa ne controlam gandurile. Cu cat va veti repeta mai mult in minte „nu pot sa ias din aceasta situatie” cu atat mai mult va predomina frica.

Pe termen lung

  • miscare fizica regulata si exercitii de relaxare si respiratie
  • aromoterapie
  • meditatie
  • este recomandata reducerea sau eliminarea consumului de cofeina, alcool, droguri recreationale,
  • alimentatia sanatoasa bazata mai mult pe fructe si legume, evitarea zaharului si a grasimilor sunt de asemenea importante

AdF: Cat de importanta este atitudinea in vederea trecerii peste astfel de momente neplacute?

Monica Burcea(Psiholog): Atitudinea este foarte importanta. Daca vom adopta o gandire de tipul „o sa pierd controlul, nu stiu ce o sa fac…” sau „…nu mai merg cu metroul ca sigur o sa ma apuce atacurile de panica…” sansele ca atacul de panica sa puna stapanire peste noi sunt foarte mari. Important este sa constientizam in fiecare moment ca noi insine sunt cei care controleaza starile ci nu strarile ne controleaza pe noi.

depresie

AdF: Este adevarat ca simptomele atacului de panica pot fi asemanatoare cu ale infarctului miocardic?

Monica Burcea(Psiholog):Tocmai din acest motiv, multi oameni pot fi tentati sa caute tratament medical de urgenta insa ulterior descopera ca a fost vorba de un atac de panica. Daca atacurile de panica se inmultesc sunt indicate totusi investigatii amanuntite. Toate aceste simptome pot avea la baza o condiție medicala (de exemplu: hipertiroidism, hipoglicemie, tulburari cardiovasculare precum prolaps de valva mitrala, astm, edem pulmonar). Vorbim de atac de panica atunci cand nu poate fi identificata nicio cauza somatica pentru simptomele recurente de panica.

AdF: Ce este tulburarea de panica?

Monica Burcea(Psiholog): In cazul in care au loc mai multe atacuri de panica la interval scurt de timp, putem vorbi de tulburare de panica. Tulburarea de panica apare in general insotita de alte fobii specifice: fobie sociala, episoade depresive, tulburare de anxietate generalizata. Cauzele nu sunt inca pe deplin cunsocute. Se pare ca exista o predispozitie genetica in cazul copiilor ai caror parinti au dezvoltat atacuri de panica, depresie sau tulburare bipolara.

Este indicat sa tinem cont de faptul ca daca aceasta tulburare nu este tratata, simptomele pot lua o forma cronica. De asemenea, tulburarea de panica poate constitui un risc pentru dezvoltarea altor tulburari precum depresia, alte tulburari de anxietate, abuzul de substante. Toate aceste probleme de sanatate mentala afecteaza functionarea persoanei in diverse domenii cum ar fi: cel social, profesional, familial.

One thought on “Monica Burcea(Psiholog): “Constientizati ca voi sunteti cei care va controlati starile anxioase si nu aceste stari va controleaza pe voi!”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *