Dr. Nutritionist Serban Damian: „Rontatitul intre mese este un obicei nociv pentru procesul de slabire”

Anotimpul cald este la final iar multi dintre noi s-au intors deja din concediul binemeritat. Si pentru ca restrictiile nu fac parte din caracterizarea vacantei, regimul alimentar corect a fost inlocuit cu o multime de bunataturi care, pe alocuri, ne-au adus cateva kilograme in plus. Eh, s-au depus usor aceste kilograme, dar cum scapam de ele corect? Ei bine, apelam la specialist! Intervievatul meu de astazi este nimeni altul decat Dr. Serban Damian, reprezentant al centrului Superfit, care ne va vorbi despre procesul de slabire de dupa vacanta, cu minim de efort, fara timp pierdut si fara frustrari, restrictii si infometare.

 

dr-serban-damianAdF: Care este primul sfat pe care il oferiti clientilor ce va calca pragul cabinetului?

Dr. Serban Damian: Cred ca primul sfat ar fi sa aiba rabdare. De obicei, oamenii isi doresc rezultate rapide. Nu ii condam pentru asta. Si noi suntem la fel. Vrem  ca lucrurile sa se intampla ACUM, doar ca in ceea ce priveste scaderea in greutate (si in general orice transformare care presupune interventie nutritionala), acest lucru nu este posibil. Daca te inarmezi cu suficienta rabdare, ai o strategie corecta si aplici ceea ce trebuie pas cu pas, rezultatele nu intarzie sa apara. Si nu doar ca apar, dar ai sanse si sa se mentina pe termen lung.

 

 

“Doua treimi conteaza alimentatia si o treime miscarea, daca se doreste pierderea in greutate”

AdF: Daca ne dorim sa pierdem in greutate, cat la suta inseamna alimentatie si cat la suta ar trebui sa fie transpiratie, respectiv sport?

Dr. Serban Damian: Greu de dat niste procente exacte, insa as spune ca in jur de doua treimi conteaza alimentatia si o treime miscarea. Statisticile, ca si experientele personale arata ca poti sa slabesti destul de bine modificand doar regimul alimentar, in timp ce reversul este sortit esecului, in cele mai multe cazuri. De ce se intampla asta? Pentru ca oamenii cu exces ponderal, de obicei sedentari de mult timp, sunt foarte ineficienti din punct de vedere metabolic. Practic “ard” putine calorii. Faptul ca faci 2-3 sesiuni de efort moderat pe saptamana o sa aduca un deficit valorand cateva sute de calorii, ceea ce poate fi foarte usor acoperit prin alimentatie. Faci 30 de minute de miscare, consumi 250 kcal, sa zicem. Pai asta este echivalentul unui sandwich nu foarte mare. Asadar, pana nu creezi un deficit si in alimentatie, sansele de scadere in greutate sunt destul de reduse.

 

AdF: Trebuie sa fie foamea o constanta in viata noastra, daca ne dorim sa slabim?

Dr. Serban Damian: Absolut nu. Foamea reprezinta o stare nociva pentru procesul de slabire. Am avut cu toti senzatie de foame si am vazut ca in acele momente nu mai judeci rational, tot ce vrei este sa mananci. Si cand se intampla asta te repezi in prima ciocolata care iti iese in cale. Este normal si fiziologic sa ai o usoara senzatie de foame in preajma meselor, dar daca mananci intr-un mod controlat va urma o masa corecta, echilibrata si evenimenul va trece fara urmari.

 

“Sportul este o solutie pentru problema retentiei de apa”

AdF: Retentia de apa este o problema tot mai des intalnita, cum putem preveni aceasta predispozitie a organismului, care intotdeauna arata mai multe kilograme pe cantar?

Dr. Serban Damian: Excluzand o problema de natura medicala, ceea ce ne  ramane de facut este este miscarea. In felul acesta mobilizam sangele din periferie si evitam stagnarea limfei in tesuturi. Faptul ca retentia de apa ne arata o greutate mai mare nu e neaparat o problema, pentru ca de fapt e doar apa; problema e cand kilogramele in plus sunt date de grasime.

 

AdF: Auzim tot mai des prin presa despre alimente care slabesc. Ce parere aveti despre aceste afirmatii?

Dr. Serban Damian: Nu exista “alimente care slabesc”, asa cum nu exista “alimente care ingrasa”. Ceea ce conteaza este contextul general. Totalitatea alimentelor pe care le consumam o perioada de timp, cantitatea lor, compozitia lor, felul cum sunt gatite, frecventa meselor si bineinteles, raportul dintre aportul de energie versus consumul de energie (cat mancam vs. cat slabim). Bineinteles, ca anumite alimente sunt alegeri mai bune atunci cand vrei sa slabesti, fata de altele. De exemplu, e de preferat sa alegi carne de curcan si nu carne grasa de porc. Diferenta este mare, in ceea ce priveste aportul de calorii si de grasimi, in mod special. Se pot da o multime de astfel de exemple.

 

AdF: In Centrul Superfit regasim si psihologi, care ajuta clientii in procesul de slabire. Cat de important este apartul acestora in cura de slabire?

Dr. Serban Damian: Pentru multi pacienti este esentiala colaborarea cu un psiholog. Din pacate prea putini accepta o astfel de interventie. Isi imagineaza ca pleaca acasa cu un regim si lucrurile se vor schimba ca prin minune. Doar ca pentru a ajunge sa respecti un regim, oricat de simplu si echilibrat ar fi acesta, trebuie sa ai linistea sufleteasca/psihica necesara. Multi se ingrasa pentru ca au tot felul de probleme si se refugiaza in mancare. Pana nu isi rezolva probleme de fond, sansele lor sunt reduse.

 

stress-eatingAdF: Mancatul pe fond nervos face ravagii asupra greutatii. Daca nu putem preveni acest obicei, cu ce alimente sanatoase putem inlocui rontaielile pe fond de stres?

Dr. Serban Damian: “Rontatitul” in sine este un obicei nociv, deci nu ar trebui sa inlocuim ceva cu altceva, ci sa incercam sa controlam. Daca totusi nu se reuseste, atunci cea mai “economica” solutie (din punct de vedere caloric) ar fi feliutele de legume, eventual de fructe.

 

AdF: Ce inseamna stil de viata sanatos, in opinia dumneavoastra?

Dr. Serban Damian: E dificil sa sintetizezi in cateva cuvinte aceasta notiune de “stil de viata sanatos”, pentru ca sunt multe aspecte pe care trebuie sa le avem in vedere, insa as spune ca in ceea ce priveste alimentatia ar trebui sa avem grija sa fie echilibrata, variata si adecvata nevoilor noastre, ca ar trebui sa ne miscam zilnic macar 1 ora si sa facem sport de 3-4 ori pe saptamana, ca ar trebui sa dormim 7-8 ore noaptea, sa consumam alcool cu moderatie sau deloc, sa nu fumam, sa mergem anual la control medical, sa citim, sa radem, sa fim optimisti, generosi si amabili si sa invatam sa daruim.

 

AdF: Ce sfat aveti pentru cei care vor sa slabeasca un numar mare de kilograme, intr-o perioada foarte scurta?

Dr. Serban Damian: Sfatul meu ar fi sa fie realisti si sa realizeze ca acest lucru nu este posibil. Asa cum nu te-ai ingrasat 20 de kilograme in 5 saptamani, tot asa nu ai cum sa slabesti atat de mult rapid si chiar daca o sa ajungi sa faci asta printr-o metoda radicala, nu ai cum sa te mentii pe termen lung. E doar o iluzie si nu numai ca nu rezolva problema, dar chiar poate sa o agraveze.

 

Mai multe detalii despre Dr. Serban Damian si activitatea centrului Superfit puteti regasi accesand: www.superfit.ro sau www.nutritionist.info.ro.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.