Cu “POFTA DE ALIMENTE INTERZISE” la psiholog si nutritionist

Acest articol este dedicat celor care nu numai ca au castigat lupta cu kilogramele in plus, dar si continua sa aiba un stil de viata sanatos. Pentru ei, cei care se uita de cateva ori la un desert inainte de a decide DACA e cazul sa-l savureze sau nu; pentru ei, cei care consuma salata seara, iar in timpul zilei fac asocieri corecte intre alimente; pentru ei, cei care aleg sa manance in cantitati moderate si nu dau iama in brunch/lunch/mic dejun, chiar daca acesta este de 5 stele.

PS: “CONSUMAREA” ARTICOLULUI NU DAUNEAZA SANATATII CELORLALTI CITITORI, BA DIMPOTRIVA, CEI IN CAUZA POT AFLA LUCRURI INTERESANTE IN URMA “DIGERARII” ACESTUIA!

Multi dintre cititori care duc un stil de viata sanatos m-au intrebat daca este indicat sa introduca aceste alimente considerate “interzise” in meniul lor cotidian, sau daca ar trebui sa se fereasca in continuare de ele, oricat de mare ar fi pofta. In ajutorul meu a venit Cori Gramescu, care a povestit din punct de vedere al specialistului in nutritie si fitness, cum am putea gestiona acest gen de situatii:
Gramescu“Daca ai o greutate stabila si mancarea este echilibrata (mananci destule proteine si te bazezi cu precadere pe legume), poti manca in prima parte a zilei,  in zilele in care faci sport, unul dintre alimentele „interzise”- prajitura, patiserie, etc. Cu o frecventa de o data pe saptamana, nu mai des. Regula e asa: daca ti se face pofta de dulciuri, alege intotdeauna dulciuri cu fibre si mananca-le alaturi de un fruct. Daca vrei mancaruri prajite, ele nu trebuie combinate cu glucide, doar cu legume verzi. Paine poti manca in zilele cu sport pana in pranz, asociata cu legume si carne sau branza slaba. Cat despre cantitati, ei bine acolo se aplica principiul VAZAND SI FACAND. Adica, mananci o data cantitati mai mari de alimente bogate caloric, apoi mananci normal in saptamana respectiva si la sfarsitul acesteia te cantaresti. Daca nu ai luat nimic in plus ca si kilograme, este un lucru pozitiv. Daca ai castigat cateva sute de grame, inseamna ca trebuie sa reduci cantitatea de alimente interzise sau sa faci ore de antrenament mai grele”, declara Cori.

 

Pe plan psihologic, pentru persoanele care au slabit sanatos kilograme bune, apare teama de a consuma alimente “interzise”, desi stiu ca o portie nu le-ar face rau. Psihologul Monica Burcea ofera cateva pareri avizate, cu privire la aceasta reactie:

12990909_1000363463333666_3384783593559755796_n“Persoanele care, avand kilograme in plus, s-au supus la un moment dat unor cure de slabire, tind sa dezvolte o anumita teama cand vine vorba de consumul unor mancaruri care au fost pe lista alimentelor interzise. Aceasta stare de anxietate este generata de senzatia ca, daca ar gusta din nou din alimentele asa-zis periculoase pentru greutate, efectul ar fi imediat si ar consta in cresterea in greutate sau in incapacitatea de a se putea opri din mancat.

Interesant este faptul ca, pe masura ce timpul trece, aceasta stare de anxietate se poate accentua si persoana in cauza poate ajunge la stadiul la care dezvolta reactii de greata, de respingere auto-indusa fata de acele alimente care la un moment dat ii faceau placere. Acestea reactii sunt de fapt mecanisme de aparare dezvoltate de creier pentru a inhiba o eventuala senzatie de pofta. In astfel de situatii, reechilibrarea atitudinii este cea mai indicata. Indrazneala de a gusta din acele alimente care la un moment dat au generat kilograme in plus, poate fi benefica. Trebuie sa facem o diferenta aici intre a manca compulsiv (a infuleca) si a gusta. Mancatul compulsiv, fara limita sau fara a te putea opri, este cel mai mare dusman al siluetei. Gustatul, este in schimb sanatos mai ales din punct de vedere psihic pentru ca genereaza senzatia de control, de echilibru. Astfel, persoana isi poate da seama ca detinand controlul asupra cantitatii de mancare, nu va avea nicio problema cu silueta, chiar daca va indrazni sa se atinga de acele alimente care in trecut au generat kilograme in plus. Conteaza foarte mult cum mancam, dincolo de ceea ce alegem sa mancam”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *